• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79636
+
-

رد پای دلالان  در بازار مرغ سیستان و بلوچستان

معاون استاندار:  واردات هرگونه مرغ زنده غیرمجاز به داخل استان ممنوع است

بازار
رد پای دلالان  در بازار مرغ سیستان و بلوچستان

طی روزهای اخیر صنعت مرغداری در سیستان و بلوچستان دچار مشکلاتی شده و دود این مشکلات به چشم مردم و مرغداران رفته است. 

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر انواع و اقسام قیمت گوشت مرغ در بازار زاهدان باعث شده هر یک از فروشندگان بر طبل خود بکوبند و خارج از عرف، قیمت این کالا را به میل خود تعیین کنند. 

همچنین در این میان مرغ همسایه نیز غاز است؛ چراکه مرغ‌های تولیدی که در خود استان پرورش می‌یابند روی دست مرغداری‌ها مانده و دلالان و واسطه‌ها مرغ تولیدی استان‌های همسایه را روانه بازار زاهدان کرده‌اند. 


گلایه مرغداران 

یکی از مرغداران زاهدانی گفت: مرغداران سیستان و بلوچستانی با واردات بی‌رویه مرغ از استان‌های هم‌جوار با مشکل مواجه شدند. 

«مسعود بلوچزهی» افزود: در بازار عرضه مرغ در زاهدان سهم تولید مرغ داخل در مقایسه با مرغ‌های استان‌های هم‌جوار کمتر شده است مرغ‌های استان‌های هم‌جوار بازارهای مرغ‌فروشی در سیستان و بلوچستان را قبضه کرده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: گران بودن مرغ زاهدان و دیر رسیدن مرغ به بازار هم مزید بر علت شده است. باید برای حمایت از مرغداران، واردات مرغ از استان‌های هم‌جوار، محدود شود تا تولیدکنندگان داخل استان متضرر نشوند. 

یکی دیگر از مرغدان زابل نیز گفت: نباید زحمات پرورش و تامین مرغ به علت عدم حمایت مسئولان نابود شود. اگر مرغ زنده از خارج از استان تامین شود، مرغداران بومی دچار زیان می‌شوند. وقتی مرغ از استان خراسان جنوبی وارد شود مرغ ما روی دستمان می‌ماند و در این بین دلالان فقط سود می‌برند. 

«محمدگل صالحی» افزود: مرغداری‌های شهرستان زابل به دلیل فروش پایین و ورود مرغ از بیرجند به زابل گلایه دارند. باید مسئولان فکری اساسی برای این موضوع کنند. 


برنامه ستاد تنظیم بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان چندی پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار استان گفت: واردات هرگونه مرغ زنده غیرمجاز به داخل استان ممنوع است. 

«علیرضا نورا» افزود: باید به گونه‌ای عمل کنیم که در ایام پیک تولید داخلی، واردات مرغ از استان‌های همجوار، محدود شود تا تولیدکنندگان داخل استان متضرر نشوند. 


تولید ۱۱هزار تن گوشت مرغ 

همچنین سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر از تولید بیش از ۱۱هزار تن گوشت مرغ در استان داد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه در مرغداری‌های استان ۶میلیون و ۶۳۱هزار و ۵۷۴ قطعه جوجه‌‌ریزی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود بر اساس میزان جوجه‌‌ریزی بیش از ۱۱هزار و ۲۷۳ تن گوشت مرغ تولید و روانه بازار مصرف شود. 

«محمدرضا بندانی» با اشاره به حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی از واحدهای تولیدی در استان افزود: از ابتدای سال تاکنون ۴۹۰۰ تن نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به پرورش‌دهندگان مرغ تحویل داده شده و بر اساس میزان نهاده تحویلی مقرر شده بود مرغداران ۱۷۶۵ تن گوشت مرغ با قیمت مصوب به ستاد تنظیم بازار تحویل دهند که تاکنون ۲۰۰ تن گوشت مرغ تعهد‌شده را ارائه کرده‌اند. 

وی گفت: بر اساس دستورالعمل دام‌پزشکی کشور جوجه‌‌ریزی واحدهای پرورش مرغ گوشتی با گواهی کشتار مرغ‌های تولیدی امکان‌پذیر است. به طوری که برای جوجه‌‌ریزی در هر دوره نیاز به گواهی کشتار مرغ‌های تولیدی دوره قبل را دارند. 
وی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی با عرضه مرغ زنده مخالف است و برای کنترل بهداشت و امنیت غذایی باید مرغ در کشتارگاه‌ها کشتار و سپس به بازار عرضه شود. 

بندانی تصریح کرد: استان همچنان برای تامین گوشت مرغ نیاز به واردات دارد و در حال حاضر بیش از ۶۰درصد نیاز استان از خارج از استان از طریق استان‌های به استان وارد می‌شود. 

وی گفت: پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌توانند مرغ‌های تولیدی خود را در کشتارگاه‌ها کشتار و گوشت مرغ استحصالی را به شرکت پشتیبانی امور دام تحویل دهند و این شرکت آمادگی خرید گوشت مرغ کشتارشده به صورت منجمد را دارد. 

وی گفت: سیستان و بلوچستان در حال حاضر ۲۲۷ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت پرورش ۵میلیون و ۸۸۶هزار قطعه جوجه در هر دوره را دارد و در سال گذشته با ۱۵میلیون و ۵۲۸هزار قطعه جوجه‌‌ریزی ۲۶هزار و ۳۹۹ تن گوشت مرغ تولید و به بازار عرضه کرده است. 


نیاز ضروری صنعت مرغداری 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان نیز گفت: وظیفه ذاتی سازمان جهاد کشاورزی حمایت از تولید و تولیدکنندگان است. 

 «غلامرضا زورقی» افزود: مرغداری‌ها هم یکی از زیربخش‌های تولید در بخش کشاورزی است و ما نیز برای حمایت از تولیدکنندگان گوشت مرغ در تامین نهاده‌های تولید هیچ مشکلی نداریم. 
زورقی گفت: سازمان جهاد کشاورزی با خرید و فروش و عرضه مرغ زنده در سطح استان مخالف است و سیاست بخش کشاورزی ارائه مرغ کشتار روز به مصرف‌کننده است. 

وی از اتحادیه مرغداران استان خواست در کنار تولید مرغ، تمام تلاش خود را در تکمیل زنجیره صنعت مرغ معطوف کنند تا پرورش‌دهندگان مرغ بتوانند بدون دغدغه مرغ تولیدی را به بازار عرضه کنند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: فعال کردن کشتارگاه صنعتی مرغ در استان نیاز ضروری مرغداری‌هاست. 

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۲۲۷واحد پرورش مرغ گوشتی در استان داریم که اگر با تمام ظرفیت اسمی اقدام به جوجه‌ریزی کنند ۷۰درصد نیاز استان به گوشت مرغ تأمین خواهد شد؛ ولی به دلیل غیرفعال بودن برخی واحدهای پرورش مرغداری هم‌اکنون ضریب خوداتکایی استان به گوشت مرغ ۴۰درصد است. 

زورقی افزود: طی سال گذشته با ۱۵میلیون و ۵۲۸هزار جوجه‌‌ریزی در مرغداری‌ها ۲۶هزار و ۳۹۹ تن گوشت مرغ تولید و به بازار مصرف عرضه شد. 

وی گفت: نیاز سالانه استان به گوشت مرغ بیش از ۷۸هزار تن است که در سال گذشته ۵۲هزار تن گوشت مرغ از خارج استان وارد شده است.


حل مشکل مرغداری‌های زابل 

معاون فرماندار ویژه شهرستان زابل گفت: برای رفع مشکل فروش مرغ‌های تولید در زابل، ورود مرغ از سایر استان‌ها ممنوع شد. 

 «عباس آزادی» افزود: در پی مراجعه یکی از مرغداران شهرستان زابل به فرمانداری بلافاصله مشکل وی از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت زابل و همچنین استانداری پیگیری شد. 

وی افزود: در همین رابطه تصمیم گرفته شد تا از ورود مرغ زنده از خارج از استان جلوگیری شود تا مرغداری‌های زابل به فروش خوبی برسند. 

آزادی تصریح کرد: با همکاری نیروی انتظامی، مرغ‌های ورودی از خارج از استان اجازه ورود نخواهند داشت و در صورت مشاهده، مراحل قانونی خود را طی خواهند کرد. 

معاون فرماندار ویژه زابل گفت: مرغداری‌های سطح شهرستان زابل نگرانی آنچنانی نداشته باشند؛ چراکه به تمامی واحد‌های مرغ‌پرکنی سطح شهر اعلام شده است مرغ مورد نیاز خود را از زابل تهیه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید